mandag 20. juni 2022

Rådyr jaget rødrev

Eg var ute med kameraet for å se etter fugler. Plutselig hørte eg noen lyder som kom fra ei grasmark utenfor skogen der eg stod. Fugl tenkte eg. Ja det hørtes ut som en ganske stor fugl selv om eg ikkje greide å avgjøre hvilken. Men hva kom til syne? Jo en rev kom springende gjennom graset, og etter den kom et rådyr. Det var reven som lagde lydene eg hørte, og den kan som kjente lage mange forskjellige lyder ("What does the fox say").

Det viste seg litt seinere at dette var en mor med kalv. Om reven hadde prøvd seg på kalven, eller om rådyret bare for sikkerhets skylde skremte bort reven vet eg ikkje. Et kjapt google-søk bekrefter at rev gjør ganske stort innhogg i rådyrbestanden. Selv voksne rådyr greier den å ta.

Her har reven stoppet opp og kikker seg tilbake i retning der rådyret stoppet. Rådyret står nå og kjefter med sine umiskjennelige lyder som minner om hundebjeff og kurauting. Etter en stund snudde reven og løp slukøret bort fra stedet.


Litt trøst fra mor rådyr kjennes godt nå.

Det ble ingen bilder av selve jakten da avstanden var 8-10 meter og bildene ble tatt gjennom smale åpninger i skogen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar