lørdag 20. august 2011

Ny propell av stål

Den gamle propellen av aluminium er nå skiftet ut med ny propell av stål. Det startet med at jeg leste litt om propeller på nettet, om stigningstall, antall blader, materiale etc. Fikk etter hvert lyst å prøve en propell av stål. Som tenkt så gjort. Jeg stakk innom en av de lokale butikkene i Trondheim og forhørte meg om ny propell så som pris og leveringstid. Pris var cirka 6000 kr og leveringstid 1-2 uker.
Det synes jeg var dyrt. Lang tid tok det også.
Sjekket opp på nettet og der fant jeg samme propell til halve prisen og til halve leveringstiden fra USA, og da blir den levert på døra.
Bestillingen ble gjort og etter 6 dager var den i hus levert på døra. Pris: 3100 kr inkludert frakt på 500 kr og moms på 650 kr. Det må man si er billig og raskt levert. Dollarkursen er jo ganske behagelig også akkurat nå.


I dag ble propellen montert, og som du ser er det en fin propell med hele fire blader. Standard til disse motorene er tre blader men jeg valgte fire blader da dette gir mer stabil gange i cruisingfart. Ulempen er at den ikke aksellererer så godt som en 3-blads og du mister 1-2 knop i max-hastighet. Men jeg prioriterte altså crusing i stedet for max-hastighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar