lørdag 9. juni 2018

Traner angrepet av tyvjo

På Lyngholmen i dag ble jeg var fugleskrik over oss. Jeg tenkte at det var det vanlige med havørn og måse eller havørn og kråke. Men ikke denne gangen. Nå var det en trane som ble angrepet og det var verken måse eller kråke, men en tyvjo etter hva jeg kan bedømme på bildet jeg tok. De var høyt oppe så bildet er av dårlig kvalitet. Men noe kan jeg likevel se, og det er de fjærene til tyvjoen som stikker ut bak halen som er et typisk kjennetegn på tyvjo.
Hvorfor den angrep tranen er et mysterium. Tyvjoen stjeler fisk fra andre fugler, og det står ikke på menyen til tranen. Videre var den høyt oppe i lufta og hadde vel ikke med seg mat i nebbet.
Her er bildet. Bedøm selv.


Etter en stund forsvant tyvjoen og tranene (ja de var to) kunne fly videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar