torsdag 6. april 2023

Sverdene må prøves

De nylagede sverdene må selvsagt prøves ut. Om de duger uten at blod blir spilt. Aleksander i kamp med tante Herdis.

Pia er fornøyd med sitt lille sverd, eller er det en kniv kanskje.

Mor truer datter med langt sverd. Vanskelig å sloss med kniv mot sverd av denne lengden.

En liten tur før taco-middag

Det har begynt å blåse en del vind fra sør-øst nå i ettermiddag. Før middag, som i dag er taco (på en torsdag) tar vi ungene med på en liten ettermiddagstur i vinden.

Pappa Anders støtter Mathilde som holder på å falle.


Se her ja, Marius og Mathilde i fint driv nedover veien.


Aleksander syntes det var tryggest å ha ei hånd å holde i når vinden i tar som kraftigst.


Mellom Inner og Ytter Sandvika prøver Loke å legge seg med ryggen på vinden.

Taco-fredag på torsdag

Ikke en vanlig torsdag, men skjærtorsdag. Dette er mat som alle spiser, store og små. Birgitta har startet med grønnsakene, mens jeg bruner kjøttdeigen (ikke på bilde).

Herdis fikk lov til å river ost. Ja vi bruker ikke ferdig revet ost (som ikke er ost), men tar det grunnen av (nesten iallfall).

Litt usikker på hvilke oppgaver disse har. Men har de ingen før middag som blir det rydding etter middag.

Loke og Pia ser på TV mens de venter.

Aleksander har sikret seg godteskåla.

Aleksander her også mens han ser på iPad-en. I en av de mange forskjellige stillingene han pleier å innta.

Taco-bordet på slutten av måltidet. De minste har allerede forlatt bordet.


 

søndag 12. mars 2023

Kasper er også glad i fugler

Kasper heter katten vår. På samme måte som meg har den et godt øye til fugler. Han sitter ofte under fuglemateren og følger med på fuglene. I dag var det så mye snø på bakken at han foretrakk å klatre opp i høyden der han hadde bra utsikt mot fuglene. Fuglene så ikke ut til å bli sjenert av en katt høyt oppe i treet. De spiste og fløy fram og tilbake som før.



Snøbyge og vind på vei. Kanskje på tide å komme seg i hus.


Trygt nede. Da er det bare å komme seg inn og finne fram til det varme badegulvet.


lørdag 11. mars 2023

Det snør på hytta

Vi kom hit på torsdag. Da var det allerede en god del snø nok til at jeg måtte måke vei opp til hytta. Natt til fredag og hele fredagen kom det enda mer og dermed ny runde med måking. Slik fortsatte hele dagen og neste natt. Bildene er tatt lørdag da måtte jeg måke for tredje gang.

Mer snø enn dette tror jeg aldri vi har sett i løpet av 25 år med hytta.


Stien fra parkeringen og opp til hytta.


Det måkes.


Kasper prøvde seg et par meter på ikke måket sti. Han trakk seg raskt tiltak og så bedende på meg om å ordne opp.



Mia syns nok det er i meste laget med snø nå.


Oldenfjorden, til høyre i bildet, og Åfjorden er frosset. Kun et lite område rett innfor Åfjordstraumen er åpent. 

fredag 10. mars 2023

Etter snømåking: Tur langs Tiltremsveien

Etter ny runde med måking dagen etter vi ankom hytta måtte jeg roe ned med en tur langs sjøen. Det kom snøbyger innimellom slik bildet nedenfor viser.

Opphold akkurat nå men mørkt ut mot havet. Det kommer nok flere byger.

Draugen traff jeg også på, dvs han var ute i sjøen ganske nære land.

Blåsene venter på båter. Om 1-2 måneder er det nok liv igjen i vika og sommeren står for døra. En fin sommer håper jeg. Bedre enn den våte og vindfulle sommeren vi hadde i fjor.

lørdag 18. februar 2023

Furukorsnebb oppi åsen bak hytta

Flere ganger har vi observert furukorsnebb høyt oppe i furutrærne ved hytta. Litt for høyt opp til at det blir god bilder. I dag dro jeg en tur oppi åsen bak hytta kun et par hundre meter unna. Der traff jeg på en liten flokk med 6-7 furukorsnebb. De satt i toppen av forskjellige furuer som ikke var altfor høye. Jeg stod på en liten høyde og fikk derfor nesten horisontal siktelinje til fuglene. Perfekt for å ta bilde. Avstanden var 8-10 meter som må sies å være bra.

Den røde er en hann, og den grågrønne i bildet nedenfor er en hunn.


Furukorsnebb legger egg allerede i mars måned. Fordelen med det er at ungene kan dra fordel av furukonglefrøene som er lett tilgjengelig om våren.

fredag 17. februar 2023

Tur til Uthaug

Et par uker etter årets første tur til hytta var det tid for ny tur. Fredag dro vi til Uthaug for å se etter fugler ute på moloen. Birgitta dro til Uthaug fisk, som også er på moloen, for å kjøpe røykt laks og tomatsild mens jeg gikk lenger utover moloen. 

Der var det bl.a grønlandsmåke og fjæreplytt foruten alle de vanlige sjøfuglene. Grønlandsmåken lå rett utenfor moloen og lot seg lett fotografere. Den er i sitt andre år og har ennå ikke fått den helt hvite fjærdrakten.


Cirka 20 fjæreplytt holdt til i et område ytterst på moloen som ligger tørt ved fjære sjø. Jeg tok noen bilder fra moloen men syns det ble litt for langt hold.
Jeg bestemte meg for å klatre ned fra moloen og legge meg ved en stein i fjæra. Jeg har noe erfaring med fjæreplytt fra før der den var ganske uredd, iallfall når de var på matsøk. Og det var matsøk de var på her så jeg klatret ned. De trakk seg først litt unna men fortsatte matsøket. Jeg la meg til og holdt meg rolig. De kom stadig nærmere, og på det nærmeste var de bare 1-2 meter unna meg.

lørdag 4. februar 2023

Besøk hos fossekallen

Første turen på hytta i år lot seg ikke gjøre før i februar. Det var litt snø og vinterlige forhold. Noe av det første vi gjorde var å dra til Brekstad og kjøpte ny seng. Litt bortskjemt med god seng hjemme så nå ville vi ligge godt på hytta også.

Dagen etter på lørdag, etter en god natts søvn, var det en tur for å sjekke fossekallen. Joda den var der, to stk så det ut til. Jeg så at den ene returnerte til den samme steinen hver gang den hadde gjort et dykk så da var det bare å snike seg innpå den steinen usett for å få best mulig bilde. Det greide jeg ved å åle meg fram noen meter hver gang fossekallen var under vann.

Til slutt var jeg nære nok og fikk tatt mine bilder.


I dette siste bildet har jeg brukt lang lukkertid for å få bevegelse i vatnet. Utfordringen er å få fossekallen skarp i samme bilde. Da må den sitte stille og kameraet må holdes dønn rolig (godt hjulpet av fotoapparatets innebygde bildestabilisering). Som du ser av bildet gikk det greit.

torsdag 17. november 2022

Veden tørr før den stables

Kanskje en liten overdrivelse det. Men det er skikkelig god vedtørk akkurat nå med sterke vinder fra sør og øst. Nedbør har vi ikke hatt på flere uker.

Her er vedplassen min med kappsag og vedkløyver på plass.


Første runde ferdig. En stabel med furu og en med bjørk. Det blir nok påfyll på begge i løpet av vinteren.