lørdag 10. juni 2017

Etterfylling av hydraulikkolje i styring

Det har vært en del slakke i rattet. Nå var tiden kommet for å rette på dette. På forhånd hadde jeg sjekket om det fantes Youtube-filmer som forklarte hvordan det skulle gjøres. det var det, og de fleste var amerikanske og det virket som en ganske komplisert prosedyre. Jeg forhørte meg i stedet lokalt og fikk tips om en mye enklere framgangsmåte slik som på bildet nedenfor.


Det du trenger er en slange, fortrinnsvis armert, en slangekopling nederst som skrues på selve hydraulikksystemet. Øverst har jeg montert på en trakt. En flaske egner seg godt til det. Siden flasketuten er ganske rommelig i forhold til slangen tok jeg en del runder med elektrotape ytterst på slangen. Mengde tape tilpasset jeg slik at jeg måtte bruke litt makt for å tre den inn på flasken for å sikre at det var tett.
Deretter var det bare å fylle på med styreolje. Den er ganske tyntflytende så når jeg dreide på rattet boblet det ganske heftig med luft ut gjennom slangen. Jeg dreiet rattet fram og tilbake helt til det kom ganske små og få bobler.
Deretter lot jeg det stå i et par timer og tok en nye runde med å dreie på rattet. Da kom det nye bobler, selvsagt mindre nå enn første gang. Til slutt var det ingen bobler og rattet føltes godt når det ble dreiet på. Ingen slakke der lenger. Overraskende enkelt var det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar