lørdag 14. april 2012

Trefelling med skru

Jeg var egentlig litt i tvil om jeg skulle skrive om denne hendelsen i bloggen min. Men har man motorsag så har man motorsag, og dersom man i tillegg bruker den så må man regne med noen feilskjær. Når man attpåtil går løs på vanskelig trær så kan det hende det går lit anderledes enn man hadde tenkt.

Det startet så pent med to store bjøker. De falt ned akkurat på gradtallet der de skulle. Men bjørk er jo enkele, de vokser beint opp uten noen som helst skjeivheter.

Furu derimot kan se tilsynelatende fin og rett ut den også. Men hever en hodet litt så kan en ofte se at selve trekrona er skjeiv og heller mot den ene siden. Det var den i dette tilfellet også, men jeg ville vel egentlig ikke se det. Problemet var et treet da ville falle mot hytta og ikke mot den åpne sektoren på cirka 20 grader. Treet skulle ned så jeg hadde ikke noe valg. Her måtte jeg bare sette i gang. Jeg saget først en fin kile i stammen slik at treet skulle falle der jeg ønsket det skulle falle. Deretter startet jeg å sag på andre siden. Birgitta hadde stilt seg opp for å ta bilde når treet falt. Det ble ikke noe bilde av fallet fordi treet falt mot der Birgitta stod. Men heldigvis så stoppet fallet i hyttetaket og Birgitta berget. Noe bilde av fallet ble det ikke. Men hun tok mange bilder etterpå.

Bildet nedenfor viser treet slik det falt 120 grader feil med urviseren i forhold til planen. Nederst i bildet ser du hvordan jeg saget kilen helt etter oppskriften. Men det brydde ikke treet seg om. Det vil en annen vei.



Her er jeg opp på taket og sager ned alle utstikkene greiner slik at treet bare hviler med selv stammen på taket. Hensikten var å "kaste" treet utfor kanten og prøve å unngå at strømkabelen inn til hytta gikk med. Det gikk bra. Treet kom ned og da var det bare å starte med å kappe det i småbiter.


Var det egentlig et uhell? Sannsynligvis ikke. Nå jeg betrakter dette i ettertid så var det vel dømt til å mislykkes. Men treet måtte jo ned, og det er det nå. Det er til overmål saget opp i biter på 30 centimeters lengder.
Her ser du treet i biter. Fra treet stod på rot til det ligger i biter som her var det litt styr for å si det mildt. Ingen hyttenaboer var å se. Heldigvis.


Her er et annet tre som ble felt seinere på ettermiddagen. Det er større enn det forrige og det oppførte seg mye bedre. Falt ned akkurat der det skulle. Så da var selvtilliten gjenopprettet :-)


Vær: Kald nordavind, blå himmel med sol, 5 grader om dagen, 2-3 minusgrader om natta.

4 kommentarer:

  1. Petrine og Harald15. april 2012 kl. 21:18

    Etter mine beregninger hadde du 75% treff noe som er meget bra. Derimot hadde historien 100% treff her i Elverum. Det var bra du bomma på Birgitta for det hadde vel gitt minuspoeng.

    SvarSlett
  2. Hører med til historien at jeg sa at treet kom til å gå den veien. Men gubber er gubber. Så jeg var langt unna da treet falt.

    SvarSlett
  3. Vi bifaller all trefelling i området, men spar Birgitta!
    Toril & Halvor

    SvarSlett
  4. Tips fra en glad amatør: Styr treet med et tau:)

    Mvh, Petter L

    SvarSlett