lørdag 7. september 2013

Frosne vannrør i tankene

Da er tiden kommet for å tenke på vinteren og frosne vannrør. Det skal ikke skje lenger. Derfor skal jeg legge varmetråd i vannrøret. Men først må jeg måle opp lengden på vannrøret. Det arbeidet starter med å finne hvor mitt vannrør er koblet til hovedrøret som går til de øvrige hyttene på feltet. Det er 15 år siden denne tilkoblingen ble gjort og jeg husker bare sånn cirka hvor det er. Jeg regner derfor med å måtte grave noen hull.


Det første hullet blle gravd alt for dypt. Jeg trodde vel at det lå ganske dypt. Men det gjorde det ikke. Det var jo akkurat det som var problemet. I andre forsøk fant jeg "mitt" rør (det oransje), og det lå ganske grunt. Da var det bare å følge retningen inntil jeg traff hovedledningen som er vist på bildet nedenfor. Dette medførte 3-4 nye hull. Men det var egentlig ikke så mye arbeid fordi røret ligger ikke særlig langt nede i jorda.


Da er det bare å måle opp lengden på røret. Totalt er det snakk om 92,5 meter ledning som må trees inn i røret.
Og hvorfor ligger ikke røret dypere nede i jorda kan du spørre. Det skyldes selvsagt begrensede muligheter for fall siden berg som stikker opp enkelte plasser i traséen.

2 kommentarer:

  1. Ser vel ut som det er snakk om avlöpsrör og ikke vannrör (?)

    j

    SvarSlett
  2. Avløpsrøret og vannrøret ligger i samme grøfta. Derfor snakker jeg om at grøfta må ligger i fallende terreng. Vannrøret kan skimtes øverst i bildet.

    SvarSlett