søndag 2. mars 2014

Fint nordlys natt til søndag

Det har ligget nordlys "i lufta" flere dager nå. Torsdag kveld og natt til fredag ble det meldt om fantastisk nordlys som kunne sees helt ned til England. Det var skyet i Trondheim denne kvelden så jeg fikk ikke sett det. Men jeg var på vakt fredag kveld da vi kom på hytta. Det var klarvær og jeg kunne se antydning til nordlys, men det tok aldri helt av.
Lørdag kveld var det nok en gang et jevnt svakt lys mot nord. Jeg var ute og sjekket flere ganger i løpet av kvelden. Litt over midnatt så det ut til at det tok seg opp litt og jeg rigget meg derfor til med kamera på stativ. Og ganske riktig etter cirka 10 minutter ute kom nordlyset ganske sterkt i 1-2 minutter. Deretter var det tilbake igjen til svakt bakgrunnslys, og etter en cirka en time var det helt borte.


Men jeg fikk da tatt noen bilder mens det var som sterkest. Bildet er tatt mot nordvest som er samme retning som utsikten fra terrassen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar