torsdag 13. oktober 2016

Enormt mye nordlys på himmelen i kveld

Nordlysvarslet så meget bra ut. Jeg begynte å forberede meg allerede på ettermiddagen. Her kunne det nemlig bli noe stort slik varslet så ut. I kveld skulle jeg til Liafjellet for å få best mulig utsyn over sjøen, Tiltrem og Åfjorden. Allerede i sju-halvåtte-tiden så vi antydning til nordlyset. Ine, Nikolai og Mathias ble med på turen opp på fjellet. Alle var utstyrt med lommelykter. Turen opp tar en knapp halvtime.
Fra toppen så vi nordlys i flere retninger. Det var ikke så sterkt ennå men nok til at det ble ganske bra bilder. Men etter en halvtime tok det skikkelig av. Jeg fikk også lys i den retningen jeg ønsket meg aller mest nemlig i retning Tiltrem og hytta.

Slik så det ut i førstningen. Ikke så sterkt men ganske pent slik som her. Dette er i retning Lauvøya og Linesøya.


De tre neste bildene er alle i retning Åfjorden med Tiltrem i forgrunnen.


Fjellene til høyre i bildet er Storheia mellom Åfjord og Bjugn kommune. Om et par år er det et par hundre vindturbiner der. De ville nok vært lett å se på et bilde som dette. Nytt nordlysbilde kommer om 2-3 år.



Det var nesten fullmåne. Det gjorde at landskapet ble litt opplyst noe som gjør seg bra på bildene. For det blotte øyet er det nok best uten måne.

Vær på fjellet: -1 grad og vindstille.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar