mandag 9. oktober 2017

Tett avløp fikset

Lørdag ettermiddag ble det problemer med dassen. Vannet ville ikke renne ned. Det var tett. I dag mandag var jeg hos rørleggerbutikk på Brekstad og fikk lånt stakeband på 30 meter.
Her er jeg med bandet og klar for jobben.


30 meter bånd skyves ned i avløpet. Deretter fylte jeg vann i røret fra hageslangen for å sjekke om det var åpent. Etter et par minutter flommet det over. Fortsatt tett med andre ord.


Da tok jeg turen ned til septiktanken for å sjekke om vann og skit kom ut. Ingenting kom. Men jeg så at det lå noe som lignet på en demning (eller en plugg) i røret akkurat der skiten skulle renne ned i tanken. Tilbake til hytta for å hente stakebandet. Ned i tanken med det og siktet på hullet som var en meter fra toppåpningen. Oj her var det fast stoff. Slet ganske mye med å få båndet innover. Holdt på 15-20 minutter og lirket/stanget bandet oppover røret. Tok båndet ut igjen og så at jeg hadde vært cirka 2 meter inne i røret. Fortsatt var det tungt å presse båndet oppover. Noen centimeter for hvert støt. Da plutselig løsnet det. Flytende og fast i fin blanding fosset ut i flere minutter. Her var det mye som skulle ut. En herlig følelse var det :-)
Tilbake til hytta igjen for å legge hageslangen ned i røret og åpnet for full vannføring. Ned til tanken igjen og sjekket. Ganske riktig, her kom det rent vann rennende. Jobben var gjort. Avløpet var åpent igjen.
Og forklaringen er som følger: Det har vært tett lenge. Da kun kona og jeg var på hytta fylte vi opp røret med vann og avføring oppafor proppen. Joda vi hadde sett noen ganger at vannet rant litt dårlig, men det gikk da ut etter hvert. Vann som ble stående i røret sivet sakte men sikkert ut i rørkoblingene mens avføringen ble liggende. I løpet av natten ble nok alt vannet borte og vi kunne starte "påfyllingen" på nytt neste dag. I helga var vi 13 stykk på hytta. Det var nok i overkant. Røret ble fylt opp ganske fort og vannet rakk ikke å sive unna. Dette forklarer også at naboen som er litt lenger oppe i feltet ikke hadde problemer. Ikke ennå iallfall.

1 kommentar: