fredag 9. august 2019

Fosnafolket tok saken

Lørdag 20. juli gikk vi i land i ei vik på Asen slik vi har gjort mange ganger tidligere. Denne gangen oppdaget vi noe nytt. En diger rørledning lå oppe i stranda. Cirka 40 meter lang, 12-15 cm i diameter og svært stiv, tung og uhåndterbar. Trolig er det et rør som har løsnet fra et oppdrettsanlegg og rekt på land i denne vika under en vinterstorm.


Størrelsen og tyngden tilsa at dette ikke er noe en privatpersoner kan rydde opp i. Jeg sendte derfor en mail til Bjugn kommune med bilde og markering på kart av funnsted. Jeg bad om at de holdt meg orientert om saken.
Etter ei uke fikk jeg svar. Ikke fra Bjugn kommune men fra Fosnafolket som hadde funnet mailen min i brevprotokollen til Bjugn kommune. En journalist ringte meg og ville vite mer om saken. Hun laget en sak om rørledningen som kom både på nett og i papirutgaven.
Kommunen leser også Fosnafolket så da ringte en person fra kommunen og lurte på hvor eksakt rørledningen lå. Jeg svarte da at info om dette finner du på samme sted som Fosnafolket fant det, i brevprotokollen til kommunen din.
Videre hadde to oppdrettsselskap ringt avisa om saken og var villig til å rydde vekk røret. Det var Mowi (tidligere Marine Harvest) og Salmar. Det endte med at Mowi tok saken da de akkurat nå hadde slaktet hele bestanden og skulle starte opp igjen. Prosedyren er da at mye av anlegget destrueres, f.eks slanger og rør. Dette gjør de for å unngå å dra med seg smitte til den nye bestanden. Derfor passet det bra og hente røret som lå i vika og destruere det i samme slengen.
Så saken endte bra den takket være Fosnafolket. Det ble to oppslag. Først om selve saken, og noen dager seinere om at to selskaper hadde meldt seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar