lørdag 6. februar 2021

Lørdag morgen og uten vann

Ja det var kaldt, og selvsagt burde vi latt vannet renne natta gjennom. Men det gjorde vi altså ikke og resultatet ble frosset vannrør. Jeg var ikke helbekymret da det er varmekabel i vannrøret. Så da er det jo bare å sette på strøm. Timene gikk uten at det kom vann i springen. 1900 Watt var det på varmekabelen (sjekket med egen måler) uten at det var antydning til vann. I følge det jeg kunne lese meg til skal det ta under et time før det begynner å surkle i vannrøret når det står på 10-12 Watt per meter vannrør. Det eneste jeg kan tenke meg som et problem er at varmekabelen ikke dekker de 10 siste centimetrene før stoppekranen og at det derfor sitter en isplugg der. Dette skal jeg undersøke nærmere neste gang jeg er på hytta.

En desperat handling var å prøve å tine meg ned til vannrøret der stoppekranen står. Cirka 70 cm ned mener jeg å huske. Det jeg hadde tilgjengelig var en hårtørker. Bildet nedenfor viser hvordan det så ut neste dag etter at hårtørkeren hadde blåst varmluft i knappe et døgn. Da ga jeg opp, men lærte at metoden kan fungere fordi 20-30 cm av jorda var tint. Det sjekket jeg med spade.

Så neste gang blir det varmepistol på 2000 Watt og fjerne jord etter hvert som det tiner. Da skal det være mulig å komme ned til vannrøret der det er koblet på stoppekranen, og få smeltet ispluggen jeg tror står der.


Flaskevann ble kjøpt på butikken, og til dassen og til oppvasken smeltet vi snø. Det gikk ganske radig med stor gryte og gassbrenner. Der var bare å fylle på med snø etter hvert. Fort gikk det også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar