onsdag 26. mai 2021

Nattlig tur til et tjern i nærheten

Det hadde vært en fin dag med sol og varmt vær. Mot kvelden begynte det å bli ganske kaldt. Klokka 23:00 var det kun 6-7 grader. Da tenkte jeg at det sikkert var tåkedis over tjern og innsjøer i nærområdet. Da ser jeg for meg et bilde der storlomen kommer ut av tåka. Med en gang tanken var tenkt pakket jeg fotosaker og dro til et tjern cirka 3 kilometer fra hytta. Klårtjønna het den. Jeg hadde ikke hørt om noen storlom der. Det var bare en tanke som slo ned i meg.

Ankomst tjernet cirka ved midnatt etter først kjørt et stykke med bil og deretter trasket 5-600 meter gjennom skog og kratt. Det var ingen storlom der. Selvsagt var det ikke det. Det er jo ikke storlom i alle tjern. Men det var andre fugler der, bl.a kvinanda som vises i bildet nedenfor.


Her er det en ansamling av stokkender og kvinender.


Et toppand-par.


Det var ikke så mye tåkedis som jeg håpet på. Dessuten forsvant den litt etter litt utover natta.


Måne var det også der, natta før fullmåne.


Storlomen lå sikkert og lurte inni sivet regner jeg med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar