Denne bloggen handler om turer, fisking og opplevelser når vi er på hytta sammen med familie og venner. Hytta ligger ytterst på kysten av Fosen i Sør-Trøndelag.
tirsdag 1. november 2022
Store vedkubber
mandag 17. oktober 2022
Snart blir det vedkløyving
De store furustammene er delt i passende lengder. Flere bjørketrær er felt de siste dagene. Neste runde nå blir å kappe bjørkestammene og deretter kløyve både furu og bjørk i størrelser som passer til ovnen.
Men før det arbeidet starter må vedstabelen midt i bildet bæres inn i vedbua. Bakerst i bildet ligger en svær haug med furugreiner. Noe av dette kan benyttes til ved. Resten må kjøres gjennom kverna. Mange dagers arbeid venter.
søndag 16. oktober 2022
Søndag kveld med halvmåne
Jeg gikk tur langs med stranda i skumringen søndag kveld. Og der var jammen halvmånen også såvidt over horisonten. Og ikke bare det. Den holdt seg i horisonten i flere timer der den rullet over Linesøya. Kanskje den ikke rullet siden det var halvmåne, men du forstår sikkert var jeg mener. Dessuten er den jo hel. Det er bare at halvparten er solbelyst.
søndag 25. september 2022
Tynning i skogen rundt hytta
Det har vokst opp en del trær rundt hytta på den 20+ årene vi har vært her. Det er på tide å fjerne en del av de høyeste bjørkene. Spesielt viktig er det å ta de trærne som skygger for den nye kjøkkenhagen bak hytta.
I helga hadde jeg også god hjelp til å bære stokkene fram fra skogen og legge de der de skal kappes til ved.
lørdag 24. september 2022
Stjerneskudd i natten
Birgitta hadde gjemt en del stjerneskudd som ble til overs sist nyttårsaften. Nå med besøk på hytta var det passende og fyre opp disse.
Det ble faktisk en del røyk av stjerneskuddene.
Lunsj ute i dag
I dag skulle det være lunsj ute. Blant annet skulle pølser grilles, og derfor ble grillen trillet fram. Men det holdt ikke i dag. De minste skulle grille på sine egne private bål. Så derfor måtte ved bringes fram, og egnet plass for å tenne opp bål måtte ordnes.
Aleksander var førstemann til å bære fram ved.
Noen har tatt seg inn i kjøkkenhagen
Tobeinte denne gangen. Firbeinte har ingen mulighet lenger for å ta seg inn. Ine og Marius er allerede inne mens Aleksander stenger igjen porten.
fredag 23. september 2022
De er blitt alt for store
Ja det er trærne jeg snakker om. Noen av furuene er blitt kjempestore nesten uten at vi har merket det. Nå må de ned. Bedre at jeg gjør det enn at vinterstormen tar de. Trærne er blitt så store og står slik plassert mellom hytte og boder slik at her må det felles kontrollert og trærne legger seg akkurat der de skal.
I første omgang er det disse to furuene som må ned. Den til venstre ser relativt grei ut. Den til høyre er større og fallretning må styres nøye slik at den ikke legger seg over vedstabel eller mot en bod som er rett utenfor bildet til høyre.
Sjekk på Youtube. Der finner du plenty av filmer som viser hvordan dette skal gjøres.
mandag 5. september 2022
Vadere på trekk i Grandefjæra
Alle vadefuglene som dro nordover i våres er nå på vei sørover. Først reiser de voksne fuglene i august og i september følger en armada av ungfugler født i sommer.
Mandag dro jeg til Grandefjæra på Ørland i håp om å treffe noen mens de fyller opp med "drivstoff" i fjæra.
Jeg traff på flere. Noen av de var nye for meg også. Jeg visste om et sted der jeg hadde sett vadere tidligere. Der fant jeg en stein jeg krøp bakom. Steinen var flat på toppen og ga meg fin støtte for fotoapparatet.
Det var et ti-tall med myrsniper og sandloer i starten. Men etter hvert kom det flere flyvende inn og begynte å forsyne seg av det fjæra kunne by på.
Første vaderen var en dvergsnipe. Som navnet antyder; den er liten. På størrelse med en gråspurv, dvs 15 cm. På det nærmeste var det 8-10 meter fra meg.![]() |
| Dvergsnipe |
![]() |
| Dvergsnipe og sandlo |
![]() |
| Tundralo |
![]() |
| Tundralo med småkrabbe |
![]() |
| Tundralo med småkrabbe. Forstørret bilde. |
![]() |
| Gluttsnipe som strekker hals |
![]() |
| Tundrasnipe |
![]() |
| Lappspove |
![]() |
| Sivhauk |
Alle bildene er ganske varme i tonen. Det skyldes kveldssola som var på vei ned. I det sola gikk ned var det på tide å gi seg. 2-3 timer bak steinen hadde gitt meg et bra knippe fugler. I tillegg til disse fikk jeg også med meg hundrevis (kanskje tusen) grågjess på trekk, et ti-tall med traner, et par gravender, cirka 10 myrsniper, en spurvehauk på lang avstand, en enslig rødstilk, to havørner og en rødrev.
søndag 4. september 2022
Mer nordlys
Ei hel helg med nordlys. Lørdag kveld satt jeg på terrassen og så på nordlyset som bølget seg over himmelen. Søndag kveld dro jeg ned til sjøen og installerte meg på et berg med god sikt mot nord og nordvest. Og nordlys ble det. Hele tiden mens jeg var der fra klokka 23:00 til 02:30 var det et jevnt dekke av nordlys over halve himmelen mot nord. Innimellom kom det flere kraftige utbrudd som jeg tok bilde av.
Dette første bildet et mot nordvest med Hestneset og Hellesvik i forgrunnen.
Neste bilde er rett mot nord i retning Lauvøya.
Siste bilde er mot nordøst i retning Åfjord. Tiltrem sees i forgrunnen.
Det første bildet la jeg også ut på Instagram og brukte blant annet emneknagg nrk-trøndelag. Det er fordi folk som følger emneknaggen nrk-trøndelag skal få sett bildet og eventuelt like det. Men også et håp om at NRK fanger opp bildet bruker det f.eks i forbindelse med værmeldingen.
Og det skjedde med det første bildet. Dagen etter, dvs mandag kveld kom det i Midtnytt-sendingen rett etter Kveldsnytt.































