mandag 5. september 2022

Vadere på trekk i Grandefjæra

Alle vadefuglene som dro nordover i våres er nå på vei sørover. Først reiser de voksne fuglene i august og i september følger en armada av ungfugler født i sommer. 

Mandag dro jeg til Grandefjæra på Ørland i håp om å treffe noen mens de fyller opp med "drivstoff" i fjæra.

Jeg traff på flere. Noen av de var nye for meg også. Jeg visste om et sted der jeg hadde sett vadere tidligere. Der fant jeg en stein jeg krøp bakom. Steinen var flat på toppen og ga meg fin støtte for fotoapparatet.

Det var et ti-tall med myrsniper og sandloer i starten. Men etter hvert kom det flere flyvende inn og begynte å forsyne seg av det fjæra kunne by på.

Første vaderen var en dvergsnipe. Som navnet antyder; den er liten. På størrelse med en gråspurv, dvs 15 cm. På det nærmeste var det 8-10 meter fra meg.

Dvergsnipe

I neste bilde er dvergsnipe i lag med en sandlo.

Dvergsnipe og sandlo

Tundralo i de tre neste bildene. Her kan du også se at småkrabber står på menyen.

Tundralo

Tundralo med småkrabbe

Tundralo med småkrabbe. Forstørret bilde.

Gluttsnipe som strekker hals

Tundrasnipe

Lappspove

Det kom også en sivhauk flyvende. Trolig jaktet den på vadere den også.

Sivhauk

Alle bildene er ganske varme i tonen. Det skyldes kveldssola som var på vei ned. I det sola gikk ned var det på tide å gi seg. 2-3 timer bak steinen hadde gitt meg et bra knippe fugler. I tillegg til disse fikk jeg også med meg hundrevis (kanskje tusen) grågjess på trekk, et ti-tall med traner, et par gravender, cirka 10 myrsniper, en spurvehauk på lang avstand, en enslig rødstilk, to havørner og en rødrev.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar