lørdag 19. februar 2011

Fullmåne og stor fjære

Fredag kveld var jeg ut for å se på fullmånen. Den skulle stå opp noen minutter etter 1800. Men siden den først måtte over fjellene i øst så kom den først en time seinere for meg. Å ta bilder av månen er ikke lett fordi den er så lyssterk i forhold til landskapet omkring. Du må ha skikkelig klaff for å treffe slik at månen og landskapet/himmelen omkring har samme lysstyrke.
Jeg hadde ikke klaff siden det var blitt helt mørkt da månen kom opp. Men det var et tynt skydekke og det hjalp litt.


Dagen etter, dvs lørdag kveld, etter at jeg hadde avsluttet malerarbeidet gikk jeg en tur ned i vika. Der så jeg en uvanlig stor fjære. Hadde flytebrygga ligget ut nå hadde den ligget helt tørt. I følge tidevanns-app-en min var det i dag 3 meter forskjell på flo og fjære. Det er mye.


Bildet er litt mørkt. Det skyldes at det var kveld og skumring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar