søndag 6. februar 2011

Nordlys på himmelen og lommelykt i skogen

Det har ligget et tungt skydekke over oss i hele dag med sludd- og haglbyger. På nettet så jeg at det hadde vært et fint nordlys over nesten hele landet natt til lørdag. Det var muligheter for at nordlyset ville vise seg natt til søndag også. Det var kanskje ikke så mye håp over Trøndelag slik været var nå. Men jeg sjekket allikevel jevnlig utover kvelden om det var sprekker i skydekket, og der plutselig i 11-tiden om kvelden så jeg noen stjerner. Mot nord så jeg antydning til lys på himmelen. Det ble litt bedre etter hvert, men aldri helt klart så jeg fikk ikke noen spektakulær opplevelse av nordlyset. Etter cirka en time skyet det over igjen og ny haglbyge var i anmarsj.
Men jeg stod klar med kameraet i tilfelle det skulle bli skikkelig skyfritt. Men det ble det altså ikke. Et av bildene jeg fikk tatt ser du nedenfor.


Siden jeg hadde kameraet ute allerede og det hadde skyet over prøvde jeg i stedet tidsopptak i skogen med lommelykt. Resultatet ser du nedenfor. Det blir jo ganske forskjellig fra vanlige nattbilder med blits der blitsen står på kameraet. En elg i tillegg hadde gjort seg på dette bildet :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar