mandag 30. juli 2012

Justering av bjelkelag med laserwater

Da er jeg nesten ferdig med bjelkelaget til terrassen. Det har vært mye fiklearbeid for å tilpasse bjelkene til det hompete berget under. En siste sjekk med laserwateren viser at alle bjelkene ikke ligger så fint som de burde. Her trengs det høvling av bjelkene på det her og der.
Du må gjerne spørre hvorfor jeg ikke brukte laseren før helt på slutten av arbeidet. Grunnen er at laseren bare kan brukes om kvelden når det er halvmørkt. I dagslys kan du følge strålen bare et par meter. Innendørs går det helt greit, men utendørs bare om kvelden. Derfor har jeg brukt tradisjonelle metoder på dagtid når bjelkene ble lagt på plass en etter en.


Men med laseren får en det helt perfekt. Rød linje viser eksakt hvor mye en må høvle ned. Og når en bjelke er høvlet ned strømmer lyset over på neste bjelke som høvles ned tilsvarende slik som vist på bildet ovenfor.
Hvorfor er jeg så nøye? Jo, her er det snakk om en terrasse som må tilpasses en allerede eksisterende flislagt terrasse i forbindelse med utepeisen.
Hvorfor er laserwateren så lyssvak at den ikke kan brukes ute om dagen? Jeg tror det har med sikkerhet å gjøre. Det er det eneste jeg kan si. Jeg tar gjerne innspill dersom noen vet mer om dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar