søndag 15. juli 2012

Første helga i ferien

Denne helga starter ferien vår. Fire uker til ende på hytta. Her skal det fiskes, jobbes med platting og ha besøk av barnebarn. Vi er aleine på hytta denne første helga så det starter ganske rolig. Kun litt jobbing og litt fisking har det blitt.
Vi kom på fredag kveld. Lørdag var det først jobbing med å fjerne de siste restene av gamlepeisen. Utpå ettermiddagen dro vi på sjøen og fisket. Planen var å fiske en del småsei til middag om kvelden, dvs kokt småsei, poteter, smør og gulrøtter. Og småsei ble det så mye vi ønsket. I tillegg fikk vi to makreller som ble grillet til søndagsmiddag.

Nå må jeg si meg fornøyd med fjerningen av gammelpeisen. Kun et stort gapende hull er tilbake. Selve toppdekket av betong er skjært i biter med vinkelsliper og fjernet. Deretter har jeg fjernet, eller rettere sagt, tatt vare på en god del av steinen som lå under betongdekket. Stein er en ressurs som kan komme godt med seinere. Det er ikke bare å kvitte seg med denne steinen som jeg egenhendig hentet i fjæra og transportert med bil i murerstamper og videre med trillebår opp til hytta. Det skjedde for cirka 12 år siden. Dette er ikke noe man bare spikrer en platting over.  Så derfor ble den tatt vare på.


Det kan også hende at jeg får bruk for steinene når kjøkkenhagen skal flyttes. Det skjer allerede i høst.


Rester av sanden som ble brukt til støyping av sokkel til nypeisen brukte jeg til å utbedre stien opp til hytta. Det var nemlig en del fuktige og sølete partier, spesielt når det regnet. Sanden var av type subbus så den egner seg godt til vei.


Stemningsbilde fra vika nedenfor hytta søndag kveld. Fin kveldsol var det også. 


Vær: Lørdag: For det meste sol, men kaldt. Bare 15-16 grader. Fin solnedgang om kvelden. Søndag: Skyet hele dagen fram til kl 1900 da sola kom fram. Fin solnedgang i kveld også. Kun 14 grader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar