søndag 17. august 2014

For mye lys i terrassevarmeren

Ny terrassevarmer ble prøvd ut i går kveld. Men det ser ut til å være et tabbekjøp. Den gir så altfor mye lys. I stedet for å kose oss i halvmørket slik vi ønsker, sitter vi nå flombelyst. Det er ikke koselig i det hele tatt.


Den aktuelle terrassevarmeren er Innova 2000D.


Det er ikke noe galt med varmeren i seg selv. Det er bare det at jeg ikke undersøkte godt nok på forhånd, eller ikke var klar over at terrassevarmerne er forskjellig når det gjelder synlig lys. Det er jeg nå.
Infrarøde terrassevarmere finnes i tre typer: langbølget, mellombølget og kortbølget. Langbølget er for innendørs bruk. Da står vi igjen med mellombølget og kortbølget. Type mellombølget gir et oransje dempet og behagelig lys. Kortbølget gir et sterkt rødt lys, og jo høyere effekt på varmeren dess mer lys. Fordelen med kortbølget er at den gir mer opplevd varme enn mellombølget ved samme effekt.
Innova 2000D som jeg kjøpte er kortbølget. Den kommer ikke til å bli brukt mer. Jeg prioriterer det dempede lyset til mellombølget terrassevarmer og går for den neste gang (som sikkert blir ganske snart).
I dette innlegget finner du info om min nye terrassevarmer som er mellombølget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar