fredag 23. juli 2010

Fosen rundt - tredje og siste etappe

Vanligvis er det sykling på onsdager, men på grunn av dårlig vær ble det ikke før på fredag. Da var været ganske fint om kvelden og 13 grader da jeg la i vei cirka kl halvsju om kvelden. Denne gangen tok jeg omtrent samme runde som for to uker siden men nå motsatt vei. I tillegg tok jeg nå alle omkroker og småveier. Disse hadde jeg lagt inn på gps-en på forhånd slik at jeg lett kunne se når jeg skulle svinge av.
Spordata fra gps-en: Distanse: 83,75 km, snittfart: 20,5 km/t.

Her er jeg innom Vasøya som har både fiskemottak og krabbemottak. Bildet viser "boliggata" på Vasøy der enden av gata er "rett på havet".

Her ser du litt av småveiene som jeg tråkket denne gangen. Her er jeg kommet med selv også. Pent spør du meg, selv om det er mot alle fotoregler å ha med sin egen skygge i bildet. Jeg synes det var fint jeg.

Her ser du også litt av omveiene jeg tråkket. Hvem ville vel kjørt videre når de kom til et sted som dette? De fleste ville vel snudd. Men jeg visste fra kartdatene at veiene gikk videre herfra, så jeg tråkket i vei.
Dette viser også hvor mye mer en får sett fra sykkel enn fra bil. Ingen ville kjørt gjennom her dersom man kjørte bil.

Her er jeg ytterst på Nes, en avstikkervei fra hovedveien som endte helt i fjæra. Det var skikkelig flott å sykle på disse småveiene med utsikt over havet i kveldssola.

Tidligere har jeg bare hatt med sykkelen på bildet. Her var det en stolpe i passe høyde som passet perfekt for kameraet. Da var det bare å stille inn selvutløseren.

Turen gikk også via mørke og kronglete skogsveier. En variert tur med andre ord.

Da jeg kom tilbake til hytta i 23-tiden var temperaturen falt til 8 grader. Men heldigvis hadde jeg med både overtrekksbukse og -jakke i sekken så den lave temperturen ble ikke noe stort problem. Det eneste var at jeg frøs litt på føttene.
Seinere på natta falt temperaturen helt ned til 4,5 grader.
Dette var den siste rundturen med sykkel på Fosen for denne gang. Nå er det Trondheim og omegn som står for tur.

1 kommentar:

  1. Vasøy har verken fiskemottak eller krabbemottak..men i fjor høst fiska mannen min over 100 tonn krabbe som ble levert ett lite steinkast fra vasøy ;-)

    -vasøying.

    SvarSlett