torsdag 30. juli 2015

Lav og mose på taket

I dag gjorde jeg et stunt for å bli kvitt lav og mose på taket til annekset. Jeg tror ikke det er bra i lengden at dette for vokse fritt. Med vannslange og oppvaskkost fikk jeg av det aller meste. Jeg innser nå også grunnen til problemet. Jeg må fjerne en del greiner og trær som henger over taket. Det må bli en gang i løpet av høsten.
Jeg har også sjekket på nettet om det finnes andre måter enn rent mekaniske for å unngå dette og for å fjerne lav og mose. Det rapporteres om kjemikalier, men ha ikke alt for store forhåpninger om noe vidundermiddel. Det beste midlet ser ut til å være en kobbertråd øverst på mønet. Når det regner skiller den ut kobbersulfat som vissnok er rene giften for lav og mose på taket.
Ellers rapporterer noen at det er mer et estetisk problem enn praktisk problem ved at det ødelegger takpappen. Det er egentlig ikke helt lett å bli klok på hvor stort problem dette er og om det finnes gode metoder for å bli kvitt det.
Min løsning er å fjerne årsaken til problemet, dvs fjerne de nærliggende trærne.



På taket til denne boden er det strømkabelen som er problemet da vann drypper fra kabelen og ned på taket. Jeg kan vel ikke akkurat fjerne strømkabelen. Så her får jeg se etter andre løsninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar