lørdag 10. februar 2018

Fuglefotografering i dag også

Ikke fra vinduet eller på stua med fjernkontroll denne gangen, men på en stubbe 3 meter fra fóringsplassen. Der satt jeg i en time. Ganske kjekt å sitte der. Lav summing av fuglevinger hele tiden. En gang inni mellom kom flaggspetten med sin høylytte og frekke framferd. Jeg tror det er stjerten som lager den godt hørbare lyden når den kommer flygende.
Meisene var det mange av, og de brydde seg ikke om meg. Spettmeisen f.eks. var høyt og lavt uten å bry seg om meg som satt bare 3 meter unna. Dompaper var det mange av i dag, 12-15 stykk tror jeg det var. De var lenge tilbakeholdne, holdt seg i bakgrunnen, fløy fram og tilbake mellom greinene. Da var det en som vågde seg frampå nede på bakken. Da kom de andre også. Der var de noen minutter før de fløy tilbake til trærne igjen. Så kom de tilbake igjen 10 minutter etterpå.



Gråsisik var det også mange av. Det er jo årets "vinner" på fóringsplassene. Grunnen er visstnok lite frø å finne på de vanlige plassene lenger øst i Russland. Da trekker de mot våre trakter. Kjennetegnet er den røde flekken på hodet som kan være litt vanskelig å se på avstand.






Etter en time var jeg frossen, stiv og støl. Da trakk jeg innendørs igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar