Ja så enkelt er det. For et par uker siden hadde jeg fortøyningen inne i fjæra for å skifte ut slitte deler. Dessverre gjorde jeg en bommert da jeg gikk bort fra en løsning som hadde holdt i over 10 år og valgte en "penere" løsning når tauet skulle festes til loddet. I stedet for å lage 2-3 knuter på tauet etter det hadde passert gjennom sporet i kausa la jeg det langs med nedtauet og festet nedtau og opptau til hverandre med strips (se bilde lenger nede i teksten). At det var en mye svakere løsning tenkte jeg åpenbart ikke på. Tauet sklei ut ei natt det var ganske mye vind. Det er klart at knytting av tauet gir betydelig mer friksjon og dermed festegrad. Det hadde jo holdt i over 10 år. Så hvorfor jeg gjorde denne endringen og valgte en penere løsning før en mer funksjonell er fortsatt en gåte for meg.
La oss komme til saken. I dag formiddag ble jeg oppringt fra en hyttenabo som så at båten min lå i fjæra. Det hadde blåst ganske mye nordavind natta før. Det er den vindretningen som tar sterkest i vika. Men jeg hadde jo vedlikehold loddet 3 uker før så det var ingen grunn til bekymring. Det var mine tanker hjemme i Trondheim før jeg gikk og la meg mandag kveld. Ja jeg merket at det blåste en god del selv inne i byen.
Da jeg kom til hytta i ett-tiden var jeg ganske spent. Var det mye skader på båten? Hadde motor og/eller propell fått skader? Hadde svingeren til ekkoloddet blitt ødelagt?
Jeg har hatt det man må kalle griseflaks. Ingen skader på båten. Og som du ser av bildene nedenfor ligger båten svært pent til i stranda.
En av de som ringte meg seinere på dagen hjalp til med å få båten på sjøen igjen. Det var til stor hjelp da floa var 20 cm lavere nå på ettermiddagen enn det den hadde vært i morges. Videre blåste det opp en del etter at bildet nedenfor ble tatt så det var til stor hjelp å være to for å få båten ut.
Så til problemet. Hvorfor løsnet fortøyningen? Her ser du det ulykksalige valget jeg gjorde da jeg skiftet fra knute (funksjon) til ikke bruk av knute (design). Det holdt bare ikke. I løpet av natta med mye nordavind glei tauet ut av stripsene og ut av sporet i kausa. Det ble ikke nok friksjon.
Slik skal det gjøres (bildet nedenfor). Det slås flere knuter etter at tauet er ført gjennom kausa. Da blir det tilstrekkelig friksjon og tauet glir ikke ut. Jeg ble litt skuddredd av dette dramaet så jeg sikrer meg med slangeklemmer i tillegg. To stk slangeklemmer, syrefaste/rustfrie. En fra Biltema og en fra ClasOhlsson bare for å sikre meg i tilfelle kvaliteten er forskjellig. I tillegg slengte jeg på et par strips.
Under bøyen hadde jeg ikke endret på noe. Der er det knute slik som det alltid har vært. I tillegg tok jeg på et par rustfrie slangeklemmer. Disse klemmene har samme funksjon som nede ved loddet. I tillegg kan jeg bruke disse for å følge med på om klemmene tåler sjøvatnet. Korroderer disse så skjer det vel tilsvarende nede ved loddet.
Da er loddet på plass og båten ligger festet til loddet, og jeg er nye ganske mye sikrere på at jeg har laget et fortøyning som holder båten på plass.
La oss komme til saken. I dag formiddag ble jeg oppringt fra en hyttenabo som så at båten min lå i fjæra. Det hadde blåst ganske mye nordavind natta før. Det er den vindretningen som tar sterkest i vika. Men jeg hadde jo vedlikehold loddet 3 uker før så det var ingen grunn til bekymring. Det var mine tanker hjemme i Trondheim før jeg gikk og la meg mandag kveld. Ja jeg merket at det blåste en god del selv inne i byen.
Da jeg kom til hytta i ett-tiden var jeg ganske spent. Var det mye skader på båten? Hadde motor og/eller propell fått skader? Hadde svingeren til ekkoloddet blitt ødelagt?
Jeg har hatt det man må kalle griseflaks. Ingen skader på båten. Og som du ser av bildene nedenfor ligger båten svært pent til i stranda.
Hadde båten komme inn i stranda litt til siden hadde den havnet i store steiner. Hadde det vært litt høyere flo da den løsnet hadde den havnet i betongkanten et par meter ovenfor båten. Ingenting av dette hadde skjedd. Båten lå perfekt til. Hell i uhell må en kunne si.
En av de som ringte meg seinere på dagen hjalp til med å få båten på sjøen igjen. Det var til stor hjelp da floa var 20 cm lavere nå på ettermiddagen enn det den hadde vært i morges. Videre blåste det opp en del etter at bildet nedenfor ble tatt så det var til stor hjelp å være to for å få båten ut.
Så til problemet. Hvorfor løsnet fortøyningen? Her ser du det ulykksalige valget jeg gjorde da jeg skiftet fra knute (funksjon) til ikke bruk av knute (design). Det holdt bare ikke. I løpet av natta med mye nordavind glei tauet ut av stripsene og ut av sporet i kausa. Det ble ikke nok friksjon.
Slik skal det gjøres (bildet nedenfor). Det slås flere knuter etter at tauet er ført gjennom kausa. Da blir det tilstrekkelig friksjon og tauet glir ikke ut. Jeg ble litt skuddredd av dette dramaet så jeg sikrer meg med slangeklemmer i tillegg. To stk slangeklemmer, syrefaste/rustfrie. En fra Biltema og en fra ClasOhlsson bare for å sikre meg i tilfelle kvaliteten er forskjellig. I tillegg slengte jeg på et par strips.
Under bøyen hadde jeg ikke endret på noe. Der er det knute slik som det alltid har vært. I tillegg tok jeg på et par rustfrie slangeklemmer. Disse klemmene har samme funksjon som nede ved loddet. I tillegg kan jeg bruke disse for å følge med på om klemmene tåler sjøvatnet. Korroderer disse så skjer det vel tilsvarende nede ved loddet.
En helt annen ting. Jeg ser at mange fester båten sin i ringen øverst på bøyen. Det er helt feil. Den ringen er kun ment som et håndtak. Tauet fra båten (vist til høyre på bildet nedenfor) skal festes under bøyen og da nærmest mulig loddet for å eliminere flest mulig ting som kan gå i stykker. På bildet nedenfor ser du tauet til båten er festet til kausa under bøyen.
Når jeg fortøyer båten hekter jeg av karabinkroken som henger på ringen over bøyen og fester den i båten.
Da er loddet på plass og båten ligger festet til loddet, og jeg er nye ganske mye sikrere på at jeg har laget et fortøyning som holder båten på plass.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar