søndag 17. juni 2018

Fugler i flukt

I dag var det dagen for å trene litt på å fotografere fugler i flukt. Nede ved sjøen var det både tjeld og måse som hadde unger og var derfor ganske hissige på "inntrengere". Jeg plasserte meg på et berg ganske langt unna, 70-80 meter antar jeg. Både måsen og tjelden tok flere runder. Tjelden fløy i bue rundt meg, mens måsen rett i mot.
Perfekte forhold for å prøve ut diverse innstillinger på kameraet for å få skarpe bilder, dvs i fokus og med høy nok lukkerhastighet.




Resultat av testingen: 200 mm objektiv, kontinuerlig fokus (afc), fast innstillt ISO-verdi for å få liten lukkerhastighet (1/1000 sek eller kortere), blender 8.0 for å ha litt spillerom når det gjelder fokus. I tillegg kjørte jeg flere bilder i sekundet (8-10 bilder pr sekund).

På vei ned til sjøen tok jeg bilde av denne enkeltbekkasinen som satt på en stolpe. Sannsynligvis er det samme fuglen som jeg har tatt bilde av før og som vi ofte hører mekrende oppe i lufta om kvelden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar