fredag 29. april 2022

Kuhegre på Fosen

Mens vi var på hytta ble det observert en Kuhegre på Fosen, nærmere bestemt i Rissa. Det er en sjelden gjest her nord. Nærmeste hekkeområde er Spania og Portugal. Den var observert på et jorde like øst for Rissa sentrum. Den likte seg i nærheten av en bonde som pløyde åkeren. Den spise trolig meitemark.
Ryktet gikk blant ornitologer og fotografer som visstnok møtte i hopetall de første dagene. Jeg ventet noen dager og håpet at den holdt stand. Jeg ventet fordi jeg ikke ville stå i kø for å ta bilder, men også fordi det var sol fra blå himmel disse dagene, og det er vanskelig fotolys. Noen dager seinere ble det overskyet. Da dro jeg fra hytta til Rissa, en times biltur. Og der var den på samme sted som alltid. Det ble noen bilder.





I dag var jeg aleine med kuhegren. Ved en anledning kom jeg kanskje litt nære, og da lettet den. Den fløy en runde rundt meg og landet omtrent der den startet bare litt lengre nede. En runde til ære for fotografen kanskje. Da ble det noen fluktbilder.
Det var overskyet og perfekt lys for fuglefotografering i dag. Sterkt sollys har nemlig sine utfordringer når fuglene skal fotograferes bortsett fra når en ønsker å oppnå motlyseffekter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar