mandag 30. april 2018

Kontroll av fortøyning

Det ligger et lodd på bunnen som tæres av sjøvatnet. Fra tid til annen inspiserer jeg loddet med et undervannskamera. Resultat: Fortøyningens feste til loddet må utbedres snarest. Problemet vises tydelig på bildet nedenfor. Bolten som skrues fast i sjakkelen har tæret så mye at den er helt løs. Det som vises midt i bildet er der bolten med gjenger er skrudd fast i den andre delen av sjakkelen. Ikke mye gjenger igjen her.


Det som berger fortøyningen en stund til er vist på bildet nedenfor. I den andre enden til bolten er det slått en strips gjennom øyet til bolten som da holder bolten på plass. En svært usikker fortøyning med andre ord.


Jeg tar ikke sjansen på å bruke denne fortøyningen lenger. Snarest må loddet inn i fjæra og sjakkelen skiftes ut. Det øvrige ser ut til å holde noen år til. Det er nok et svakt punkt i området som er med gjenger.
Bildene er tatt fra et filmopptak. Kameraet er en gammel vanntett Olympus av typen feriekamera. Grunnen til bruk av film er at jeg da kan starte filmingen før jeg senker ned kameraet. Å ta enkeltbilder med kameraet neddykket har jeg ikke mulighet til. Med filming kan jeg "rote" rundt med kameraet i flere minutter og sjansen er da stor for at man får noen "blinkskudd".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar