torsdag 18. august 2022

Det er nordlys igjen

Sesongen er i gang. Nå er nordlys synlig igjen siden det er mørkt noen timer midt på natta. Da er det bare å håpe på fint vær og gode nordlysvarsel. Onsdag 17. august var det muligheter for nordlys lød det i varslet. Men i Trøndelag var det skyet. Det var håp om at skyene lettet etter midnatt i følge yr.no.
Hele kvelden, med tynt skydekke og relativt lyst ute, kom det varsler på telefonen om ganske bra nordlysaktivitet. Varslet var på nivå 6 noe som indikerer stor sannsynlighet for nordlys. Ingen garantier med andre ord.
Ved midnatt var det ganske mørkt og skyene begynte å forsvinne. Jeg så antydning til nordlysbue midt over meg i halvett-tiden. En høy og stor bue med andre ord som forteller meg at nordlyset nådde langt sør.
Jeg kledde på meg, tok med utstyret og dro ned til en liten fjellknatt over vika der båtene ligger. Der har jeg fint utsyn mot øst, en retning som kan bli bra siden nordlyset akkurat nå var rett over meg om enn litt svakt ennå.
Da jeg kom ned til knatten økte det på. Da jeg begynte å ta bilder ved ett-tiden var det fint nordlys i østlig retning. Ganske heldig. Nordlyset kom da natta var som mørkest og en halvtime etter at skyene forsvant.


Husene i forgrunnen ligger på Tiltrem. Retningen er mot Åfjord som ligger bak til venstre i bildet (ikke synlig på bildet).


Halvmånen vises som en ullen lys flekk på bildene. Med valgt eksponering for nordlys blir månen svært overeksponert og derfor umulig å se detaljer.
Nordlyset pågikk i en halvtime. Jeg hadde med meg en liten strandstol og hadde det riktig så komfortabelt der jeg satt i stolen med fjernkontroll og styrte kameraet. Måtte bare reise meg opp når jeg skulle endre retning til kameraet.


Etter at største utbruddet var over i halvto-tiden ventet jeg for å se om det kom noe mer. Det gjorde det ikke, og i 3-tiden gikk jeg tilbake til hytta. Da begynte det å bli så pass lyst at det hadde ingen hensikt å vente lenger.
Bildet ovenfor med månen på himmelen og en liten antydning til nordlys i venstre bildekant ble tatt cirka klokka halvtre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar