søndag 4. september 2022

Mer nordlys

Ei hel helg med nordlys. Lørdag kveld satt jeg på terrassen og så på nordlyset som bølget seg over himmelen. Søndag kveld dro jeg ned til sjøen og installerte meg på et berg med god sikt mot nord og nordvest. Og nordlys ble det. Hele tiden mens jeg var der fra klokka 23:00 til 02:30 var det et jevnt dekke av nordlys over halve himmelen mot nord. Innimellom kom det flere kraftige utbrudd som jeg tok bilde av.

Dette første bildet et mot nordvest med Hestneset og Hellesvik i forgrunnen.

Neste bilde er rett mot nord i retning Lauvøya.

Siste bilde er mot nordøst i retning Åfjord. Tiltrem sees i forgrunnen.


Det første bildet la jeg også ut på Instagram og brukte blant annet emneknagg nrk-trøndelag. Det er fordi folk som følger emneknaggen nrk-trøndelag skal få sett bildet og eventuelt like det. Men også et håp om at NRK fanger opp bildet bruker det f.eks i forbindelse med værmeldingen.

Og det skjedde med det første bildet. Dagen etter, dvs mandag kveld kom det i Midtnytt-sendingen rett etter Kveldsnytt.


"Nordlys på sommertid er vanskelig å sjå, men over Tiltrem i tidligere Bjugn kommune vistes det godt" sa programlederen Alf Skille. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar