fredag 23. september 2022

De er blitt alt for store

Ja det er trærne jeg snakker om. Noen av furuene er blitt kjempestore nesten uten at vi har merket det. Nå må de ned. Bedre at jeg gjør det enn at vinterstormen tar de. Trærne er blitt så store og står slik plassert mellom hytte og boder slik at her må det felles kontrollert og trærne legger seg akkurat der de skal.

I første omgang er det disse to furuene som må ned. Den til venstre ser relativt grei ut. Den til høyre er større og fallretning må styres nøye slik at den ikke legger seg over vedstabel eller mot en bod som er rett utenfor bildet til høyre.


Furua til venstre gikk greit. Aleksander ser også ut til å være fornøyd


Her er den største furua også nede. Den falt akkurat der den skulle.


Her ser du plasseringen. Nøyaktig der jeg ville ha den.


Hemmeligheten er å bruke såkalte fellekiler. Du får kjøpt slike i hardplast. Men det hadde ikke jeg så da måtte en bare lage noen på egen hånd. 
Først sager man fallskår på vanlig måte. Deretter sager man på motsatt side men lar det stå igjen cirka 3 cm. Fellekilene bankes inn når en har saget cirka halvveis for å unngå at sagbladet kiler seg fast. Når cirka 3 cm står igjen er det bare å slå inn kilene med en slegge og treet faller kontrollert akkurat der en har planlagt.
Bildet nedenfor viser min hjemmelagede fellekile. Det blir nok til at jeg kjøper en av hardplast da mine hjemmelagede holder bare til et tre.

Sjekk på Youtube. Der finner du plenty av filmer som viser hvordan dette skal gjøres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar