fredag 17. februar 2023

Tur til Uthaug

Et par uker etter årets første tur til hytta var det tid for ny tur. Fredag dro vi til Uthaug for å se etter fugler ute på moloen. Birgitta dro til Uthaug fisk, som også er på moloen, for å kjøpe røykt laks og tomatsild mens jeg gikk lenger utover moloen. 

Der var det bl.a grønlandsmåke og fjæreplytt foruten alle de vanlige sjøfuglene. Grønlandsmåken lå rett utenfor moloen og lot seg lett fotografere. Den er i sitt andre år og har ennå ikke fått den helt hvite fjærdrakten.


Cirka 20 fjæreplytt holdt til i et område ytterst på moloen som ligger tørt ved fjære sjø. Jeg tok noen bilder fra moloen men syns det ble litt for langt hold.
Jeg bestemte meg for å klatre ned fra moloen og legge meg ved en stein i fjæra. Jeg har noe erfaring med fjæreplytt fra før der den var ganske uredd, iallfall når de var på matsøk. Og det var matsøk de var på her så jeg klatret ned. De trakk seg først litt unna men fortsatte matsøket. Jeg la meg til og holdt meg rolig. De kom stadig nærmere, og på det nærmeste var de bare 1-2 meter unna meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar