onsdag 11. mai 2022

En innholdsrik fugletur til Ørland

Birgitta reiste til byen med båt fra Ørland. Og siden jeg var på Ørland allerede tok jeg en tur til kjente fugleplasser. Første stopp var en liten dam ikke langt fra Grandefjæra. Det ble ganske vellykket.

Det startet med en heipiplerke som satt på en gjerdestolpe da jeg gikk ut av bilen.


Nede i dammen var det et skjeandpar med sitt karakteristiske store nebb. Bildet nedenfor viser hannen.


Svarthalespove på vei inn for landing.


En toppand hann.


Låvesvalene holdt et flystevne over dammen. De var nok på insektjakt som bildet nedenfor viser.


Her er en til i fint driv gjennom en sving.


Ei temmincksnipe ble det også. Ja navnet høres merkelig ut. Den er oppkalt etter en nederlandsk zoolog.


Deretter bars det noen hundre meter ned til Grandefjæra. Der traff jeg først på en havørn som tok til vingene da jeg nærmet meg.


Lenger borte på ei mark traff jeg på ei vipe. Akkurat her sitter den på bakken, men som oftest var den i lufta for å skremme meg med sine skrik. Den hadde reir lenger oppe i en åker.
Vipa vekker minner fra min barndom da den var ganske tallrik på markene og åkrene der jeg vokste opp. Nå er den ganske sjelden og regnes faktisk som en truet fugl.


Det var ganske mange gråhegrer som satt et stykke ute i fjæra. Her er en av dem som har tatt til vingene.


Det ble en tur ut på moloen ved Uthaug. Lite med måker der i dag. De er vel ute i holmene og ruger på egg regner jeg med. Men jeg traff på en siland hunn som var på matjakt. Her tror jeg den har fått tak i en liten ål eller en tangsprell. 


Litt bortenfor Uthaug, i fjæra, traff jeg på flere gravender. Bildet er av en hann med den karakteristiske knoppen innerst på nebbet.


Neste stopp var Rusasetvatnet. På vei opp traff jeg på en ganske grei løvsanger som holdt seg i ro helt til jeg fikk tatt et bilde.


Grågås er et sikkerstikk på Rusasetvatnet. Både liggende i vatnet og flyvende på vei inn eller ut.



På rekkverket over brua satt det ei strandsnipe.


Helt på andre sida av vatnet der det er tilrettelagt for fuglene var det en trane. For langt unna til å få et nærbilde. Men ka gjør vel det når omgivelsene var så fine som her. Et bilde med vårstemning.


Sivspurven trives ved Rusasetvatnet.


Turen startet med en heipiplerke. Da passer det med en til slutt også. Denne var ved Rusasetvatnet.

Fire timer varte turen. En av mine beste fugleturer på Ørland.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar